FONDUL SOCIAL EUROPEAN
Investeşte în oameni!
Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013
Axa prioritară 1. „Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere”
Domeniul major de intervenţie: 1.1 „Acces la educatie si formare profesionala initiala de calitate”
Titlul proiectului: „Formare de consilieri şi asistenţi suport pentru implementarea Strategiei de descentralizare a învăţământului preuniversitar”
Contract nr. POSDRU/1/1.1/S/8
Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului derulează în prezent, în calitate de solicitant și beneficiar, proiectul Formare de consilieri şi asistenţi suport pentru implementarea Strategiei de descentralizare a învăţământului preuniversitar.
În prezent, descentralizarea este o prioritate pentru domeniul educației și presupune transferul de autoritate, responsabilitate şi resurse, de la nivel central către comunitatea locală şi unităţile de învăţământ în adoptarea deciziilor şi exercitarea managementului administrativ, financiar, în reconfigurarea politicilor de resurse umane și în adaptarea curriculumului la nevoile comunităţii. Acest proiect derulează activităţi destinate creşterii gradului de manifestare a autonomiei manageriale de tip descentralizat al unităţilor şcolare prin acordarea de orientare, consiliere și sprijin în formarea personalului cu atribuţii de îndrumare şi control în aplicarea unor noi forme de management educaţional.
Proiectul vizează acordarea de sprijin pentru îmbunătăţirea la nivel naţional si local a managementului deciziilor, al finanţării, al resurselor umane şi al noilor responsabilităţi ale cadrelor didactice intr-un sistem descentralizat.
În procesul de descentralizare, iniţierea unor cursuri de formare, înfiinţarea unor birouri de asistenţă care să acorde consultanţă în domeniile în care descentralizarea generează schimbări (administrativ, financiar, juridic, resurse umane, managementul şcolii cu noile atribuţii ale personalului, resurse umane), reţeaua creată între autoritatea centrală în domeniu şi instituţiile sale la nivel de judeţ reprezintă un exerciţiu necesar de comunicare, de confirmare, precum şi de control al bunei desfăşurări a procesului la nivel naţional.
Astfel, diseminarea informaţiilor va permite facilitarea transmiterii de date relevante despre procesul de descentralizare la toate nivelele: către directori, contabili-şefi, profesori, părinţi, elevi, către canalele media locale, pentru o mai bună înţelegere a schimbărilor preconizate.
Sprijinul va fi oferit concomitent:
La nivel de sistem, pentru că extinderea procesului de descentralizare la nivel naţional, preconizată pentru viitorul apropiat, necesită consultanţă şi asistenţă în demararea, monitorizarea şi evaluarea procedurilor administrative şi financiare de management al şcolii. Acest sprijin se poate realiza prin înfiinţarea unui Birou Central la nivelul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, care să consilieze personalul deja format, dar şi, ca sursă de resurse, pe cei nefamiliarizaţi cu măsurile descentralizării prin sprijin pe domenii cheie. Consultanţa implică dezvoltarea, actualizarea şi managementul de baze de date în vederea conformităţii managementului educaţional, funcţionalităţii autonomiei şcolare şi transparenţei proceselor şi activităţilor educaţionale.
La nivel de Direcţii judeţene pentru învăţământ/ISJ - prin înfiinţarea birourilor de asistenţă tip HELP DESK şi prin perfecţionarea personalului pentru transpunerea şi implementarea reformelor.
La nivelul comunităţii locale, prin instruirea unor consilieri locali reprezentanţi în Consiliile de Administraţie ale şcolii, cu putere decizională. In mediu descentralizat, ei vor înţelege mai bine rolul parteneriatului între şcoală şi comunitate, necesitatea adaptării curriculum-ului la nevoile comunităţii locale, a implicării reale în funcţionarea şi dezvoltarea serviciului educaţional, a asumării, de către autorităţile locale, a responsabilităţii privind furnizarea de servicii educaţionale.
La nivelul unităţii de învăţământ, prin formarea unor cadre didactice membre ale Consiliului de Administraţie, care vor participa la luarea deciziilor la nivelul şcolii. Contribuţia fiecăruia la proiectul instituţional/de dezvoltareal scolii va avea impact direct asupra propunerilor financiare dedicate institutiei de invatamant preuniversitar.